Facebook i Google podzielą się zyskiem z twórcami, których treści wykorzystują. Na razie w Australii

Facebook i Google podzielą się zyskiem z twórcami, których treści wykorzystują. Na razie w Australii

21 kwietnia 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Facebook i Google zarabiają miliardy dolarów pozwalając dzielić się lub wyszukiwać treści tworzone przez inne podmioty. Australia stworzyła właśnie prawo nakazujące gigantom dzielenie się dochodem z mediami, których publikacje były linkowane na Facebooku przez użytkowników bądź pojawiały się w wynikach wyszukiwania Google.

Facebook i Google wypracowały model biznesowy, w którym dają dostęp do tworzonych przez inne podmioty treści, zarabiając przy tym na pokazywaniu użytkownikom reklam. W przypadku sieci społecznościowej użytkownicy mogą dzielić się publikacjami z różnych źródeł. Wyszukiwarka z kolei podsuwa urywek treści, a nawet pozwala na zapoznanie się z tekstem bez konieczności przechodzenia na docelową witrynę.

Od lat budzi to u prawodawców, szczególnie tych spoza USA, wątpliwości co do prawidłowego traktowania praw autorskich. Unia Europejska próbowała nawet uregulować to zagadnienie, postulując wprowadzenie opłat za wykorzystywanie tytułu i wprowadzenia do artykułu w wynikach wyszukiwania. Google w odpowiedzi pokazywało pusta stronę wyszukiwań, sugerując że po prostu zrezygnuje z wyświetlania wyników, za które będzie musiał płacić.

Co na razie nie udało się w UE, zostanie wdrożone w Australii, gdzie od grudnia 2019 roku trwały prace mające określić zasady, na jakich Facebook i Google mają dzielić się zyskami z twórcami treści.

Nowe prawo ma pojawić się w samą porę, żeby podreperować finanse wydawnictw, nadszarpnięte poważnie przez wycofanie się lokalnych przedsiębiorstw z zakupów reklam z powodu kryzysu wywołanego przez epidemią COVID-19.

Facebook i Google podzielą się zyskami z twórcami. Australia wprowadzi nowe prawo

W ramach projektu przepisów Australijczycy wypracowują mechanizmy współpracy pomiędzy mediami a amerykańskimi gigantami, trwają także dyskusje nad tym, jakie dokładnie treści mają być objęte nowym prawem i kwalifikować się do dzielenia zyskami w razie pojawienia się na platformach Google, Facebooka, Instagrama czy Twittera.

Prace nad projektem ustawy mają zakończyć się w lipcu 2020 roku, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami i wprowadzeniu ewentualnych poprawek przepisy będą mogły zostać wprowadzone w życie.

Przedstawiciele australijskiego rządu przekonują, że przepisy zobowiązujące Facebooka i Google do dzielenia się zyskami z twórcami przyczynią się do wypracowania równowagi i zwiększenia przejrzystości wykorzystywania materiałów twórców przez cyfrowe platformy.