nowe technologie w biznesie

ITbiznes

Chcesz skontaktować się z naszą redakcją? Pisz na adres: redakcja@itbiznes.pl lub zadzwoń: 511 144 444

Eksperyment S.P.A.M.

McAfee opublikowało wyniki eksperymentu S.P.A.M. (Spammed Persistently All Month – „atakowani spamem przez cały miesiąc”), w ramach którego 50 osób z całego świata przez 30 dni przeglądało strony internetowe bez żadnych zabezpieczeń sprzętu.

Uczestnikom eksperymentu zezwolono na odwiedzanie miejsc, których unika większość użytkowników Sieci, w celu sprawdzenia, jak silne ataki spamem sprowokują i jakie będą tego efekty. Po przestudiowaniu blogów i przeanalizowaniu spamu badacze McAfee stwierdzili, że aktywność spamerów nie słabnie, za to coraz częściej wykorzystują oni psychologiczne sztuczki, by wyłudzać od użytkowników Internetu dane kontaktowe, informacje o tożsamości oraz pieniądze.

Wyniki badania dowodzą, że spam nieustannie ewoluuje, coraz częściej wykorzystując języki narodowe i kulturowe niuanse, a także staje się bardziej ukierunkowany, co ma utrudnić jego wykrycie.

Pochodzący z 10 krajów uczestnicy pierwszego tego rodzaju eksperymentu otrzymali podczas jego trwania ponad 104 tysiące listów będących spamem – średnio po 2,096 każdy, a więc po około 70 wiadomości dziennie.

Jednym z celów McAfee było zwrócenie uwagi na fakt, że wbrew temu, co można sądzić, spam to nie tylko niedogodność, ale rzeczywiste i niesłabnące zagrożenie. Przeprowadzony przez McAfee eksperyment S.P.A.M. może zaspokoić ciekawość tych, którzy chcieliby kliknąć w zawarty w nieoczekiwanej poczcie link i sprawdzić, czy rzeczywiście kryje się za nim „niewiarygodnie atrakcyjna oferta”, przy tym bez jakiegokolwiek ryzyka.

Wiele z otrzymanych przez uczestników wiadomości będących spamem miało charakter phishingu – listów, które powołując się na wiarygodne źródło mają na celu wyłudzenie w celach przestępczych poufnych informacji takich jak nazwy użytkowników, hasła i dane kont bankowych.

Inne listy zawierały wirusy lub skłaniały do odwiedzenia niebezpiecznych witryn, instalujących na komputerach internautów złośliwe oprogramowanie. Wielu uczestników eksperymentu zauważyło spowolnienie działania komputerów i zwiększoną liczbę wyskakujących okienek.

Wyniki eksperymentu ujawniły również odejście od masowego rozsyłania spamu w kierunku ukierunkowanych kampanii spamowych. Eksperymentatorów zaskoczył wzrost użycia języków narodowych i socjotechniki. Językowa lokalizacja spamu była najbardziej intensywna we Francji i Niemczech – dotyczyło to odpowiednio 11 i 14 procent listów; McAfee przewiduje nasilenie się tego zjawiska na całym świecie.

Tradycyjnym terytorium spamerów są Stany Zjednoczone, więc pierwsze miejsce uczestników z USA na liście atakowanych nie było zaskoczeniem. W pierwszej piątce znalazły się rozwijające się gospodarki takie jak Brazylia i Meksyk, co świadczy o zainteresowaniu spamerów nowymi obszarami.

Najpopularniejszym tematem spamu są sprawy finansowe, na przykład propozycje atrakcyjnych pożyczek lub kart kredytowych, co świadczy o wykorzystaniu przez spamerów bieżącej sytuacji na rynkach finansowych.

O dziwo, „nigeryjski” spam, proponujący udział w fortunie w zamian za finansową pomoc w jej przetransferowaniu z Nigerii, jest wciąż popularny. Obiektem tego rodzaju spamu są najczęściej internauci brytyjscy, otrzymujący 23 procent takich listów.

Udostępnij artykuł
Link do udostępniania
Poprzedni artykuł

Rambus pozywa NVIDIĘ

Następny artykuł

Microsoft wyliczył koszt piractwa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także