Badanie rynku eCommerce – ponad 50% Polaków obawia się inflacji

Rynek eCommerce zmaga się z problemami, które są rezultatem pogarszającej się sytuacji na rynkach i w łańcuchach dostaw oraz spowolnieniem sprzedaży, bo część konsumentów wróciła do zakupów stacjonarnych. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się w takiej sytuacji na nieprzemyślane działania, które mogą być przyczyną utraty klientów. Polacy nie rezygnują jednak z zakupów online, a dla aż 79% z badanych jest to najatrakcyjniejszy kanał zakupowy.

sklep internetowy Komputronik

Ostatnie dwa lata były okresem błyskawicznego rozwoju rynku eCommerce, który stał się ratunkiem dla wielu sklepów stacjonarnych i dla konsumentów „zamkniętych” w domach z powodu pandemii COVID-19. Z przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet analizy KRS, wynika, że liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych w okresie od 09-2019 do 09-2022 wzrosła aż o 63%. Tylko w tym roku, do końca trzeciego kwartału, na polskim rynku przybyło 3,3 tys. sklepów internetowych. Aktualna sytuacja gospodarcza stawia jednak przed eCommerce zupełnie nowe wyzwania.

Wysoka inflacja, zmiana nawyków konsumenckich, zbliżające się wybory, wojna w Ukrainie oraz niedobór surowców – sprawiają, że część firm decyduje się na gwałtowne ruchy, mające na celu szybką poprawę sytuacji. Należą do nich np. nagłe podwyżki cen oraz obcinanie budżetów marketingowych czy tych poświęconych na rozwój technologii – mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów eCommerce.

Być może w tym roku globalny rynek eCommerce pierwszy raz w historii odnotuje zmniejszenie przychodów. Należy jednak pamiętać, że klienci nie przestaną nagle kupować. Warto więc wziąć głęboki oddech i zastanowić się raczej, co można zrobić, by utrzymać obecną pozycję na rynku – dodaje.

zakupy online eCommerce

Na osłabienie branży eCommerce wpływa kilka czynników. Odmrożenie gospodarki po okresie obostrzeń spowodowanych pandemią spowodowało powrót części klientów do zakupów stacjonarnych. Wzrost cen przyczynił się też do zmiany nawyków konsumenckich, jak np. rezygnacja z tzw. towarów luksusowych i ograniczenie się do tych pierwszej potrzeby. Od początku pandemii problemem był też utrudniony dostęp do wielu towarów i surowców, który w obecnej sytuacji politycznej jeszcze się pogłębił. Na naszym rodzimym rynku wojna w Ukrainie i organizacja pomocy dla naszych sąsiadów zwiększyły zapotrzebowanie na żywność, środki higieniczne i farmaceutyki – produkty, które Polacy najczęściej nadal kupują stacjonarnie.

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, ponad połowa Polaków obawia się inflacji, a 71% stara się optymalizować swoje wydatki. W przypadku eCommerce wzrost cen nie jest jednak jedynym problemem związanym – duży wpływ ma wzmożona konkurencja cenowa pomiędzy sklepami internetowymi. To duży kłopot dla niewielkich podmiotów, które z racji mniejszych zamówień płacą wyższe ceny u dystrybutorów i nie są w stanie obnizyć swojej marży tak, by zachować konkurencyjność.

eCommerce

eCommerce przetrwa kryzys

Kupujemy mniej i rzadziej, ale wciąż przez Internet – według wspomnianego raport Izby Gospodarki Elektronicznej aż 79% badanych uważa online za najbardziej atrakcyjny kanał zakupowy. Faktem jest, że przetrwanie w czasach inflacji, kryzysu ekologicznego i zerwanych łańcuchów dostaw nie będzie możliwe bez opracowania i wdrożenia odpowiedniej strategii, a bagatelizowanie wpływu tych wydarzeń na kondycję firmy to błąd, który może wywołać trudności w utrzymaniu jej pozycji na rynku – mówi Gadomski.

Jednak eCommerce dysponuje szeregiem możliwości, które pozwolą mu przetrwać kryzys i wejść w nową rzeczywistość – od odroczonych płatności i automatyzacji działań marketingowych, przez optymalizację zachodzących procesów i redukcję kosztów, po działania marketingowe w duchu ekologii, CSR i zrównoważonego rozwoju, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Pozostaje jedynie dopasować właściwą strategię do danego sklepu, aby na przyszłość eCommerce patrzeć z nadzieją – dodaje.

Ze szczegółową analizą problemów można zapoznać się w e-booku „eCommerce w czasach kryzysu”, przygotowanym przez ekspertów z branży.

Dane pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego na koniec września 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x