Raport IDC Cyfrowa Transformacja Pracy – praca hybrydowa zostanie z nami na stałe
Raport IDC Cyfrowa Transformacja Pracy wykazuje, że 47 proc. organizacji przyjęło długoterminową strategię transformacji cyfrowej. Zainwestowały w rozwiązania technologiczne przed pandemią. Dzięki temu praca hybrydowa nie była dla nich uciążliwa i nie powodowała żadnych zawirowań związanych z nagłym wprowadzaniem koniecznych zmian.
Sytuacja panująca na świecie, związana z Covid-19, sprawiła, że odpowiednio wyposażeni pracownicy są w stanie szybko dostosować się do dynamicznych zmian. Takie podejście pozwoliło im nie stracić efektywności w pracy. Badanie pokazało też, że niezwykle istotną rolę odgrywają narzędzia i technologia współpracy. Aż 84 proc. liderów biznesu planuje przyspieszenie procesów cyfryzacji, poprzez wykorzystanie wideokonferencji i innych narzędzi.
Warto zauważyć, że znaczna większość pracodawców (83 proc.) planuje zapewnić więcej możliwości pracy zdalnej niż przed pandemią. Z raportu IDC wynika, że nawet w przypadku pojawienia się możliwości powrotu do biura wiele firm na całym świecie umożliwi swoim pracownikom pracę zdalną lub hybrydową.
Parytet technologiczny
Na skutek sytuacji związanej z pandemią wielu pracowników z dnia na dzień, musiało odnaleźć się w trybie pracy z domu. Część z nich odczuła to boleśnie, lecz większość oceniała taki system pracy pozytywnie. Można przyjąć, że masowy eksperyment z pracą zdalną i hybrydową przyniósł korzystne rezultaty.
Warto też zauważyć, że aż 60 proc. firm z listy Forbes Global 2000 zobowiązało się do 2023 zapewnić parytet techniczny pracownikom, którzy chcą pracować w modelu hybrydowym. Chodzi o możliwość członkom zespołów pracy wspólnej, osobno oraz w czasie rzeczywistym.
IDC definiuje parytet technologiczny jako „wymóg, aby wszyscy pracownicy mieli bezpieczny dostęp do zasobów niezbędnych do wykonywania swojej pracy, niezależnie od preferowanego urządzenia oraz lokalizacji”. Transformacje w miejscu pracy powinny obejmować inwestycje w odpowiednie rozwiązania technologiczne pozwalające zespołom wykonywać obowiązki służbowe w modelu hybrydowym.
„Sytuacja, związana z pandemią, stworzyła możliwość do przedefiniowania pojęcia pracy – pracownicy oczekują, że będą mogli wykonywać służbowe obowiązki z miejsca, które sami wybiorą. Dlatego tak ważne jest, aby firmy wyposażyły swoje zespoły, które chcą pracować w modelu hybrydowym, w odpowiednie rozwiązania. Sprawdzą się one zarówno podczas pracy z biura, jak i w warunkach home office. Należy zauważyć, że mimo podobnej specyfiki pracy w warunkach domowych, każdy z nas ma inne potrzeby i oczekiwania, które wynikają nie tylko z różnych służbowych obowiązków, ale również osobistych preferencji. Jesteśmy szczególnie dumni, że w portfolio produktów Poly – które powstało w wyniku połączenia firm Polycom i Plantronics – mamy szeroki wachlarz rozwiązań dedykowanych audio i wideokonferencjom. Ogromne doświadczenie obu firm w obszarze komunikacji, pozwoliło na stworzenie serii rozwiązań technologicznych, które umożliwiają pracę oraz współpracę, bez względu na lokalizację, na najwyższym korporacyjnym poziomie”. – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.
Ocena pracy hybrydowej
Europejczycy są pozytywnie nastawieni do pracy w modelu hybrydowym. Z raportu IDC Cyfrowa Transformacja Pracy wynika, że co czwarta firma ze starego kontynentu ma zamiar umożliwić wykonywanie obowiązków z domu. Oczywiście po zakończeniu procesu szczepień. Aby sformalizować tę zmianę potrzebne będą odpowiednie rozwiązania legislacyjne.
Warto zauważyć, że przepisy dotyczące pracy zdalnej różnią się w zależności od kraju. Sytuacja związana z pandemią oraz nadchodząca „Nowa Normalność” znacznie wpłynęły na rozwój polityki w całej Europie.
Podobnie wygląda sytuacja w Ameryce Północnej. Niektórzy ludzie wrócą do pracy stacjonarnej, jednak tam też wielu pracowników zdecyduje się pozostać przy pracy zdalnej. Według wyników z raportu IDG, 38 proc. firm w Ameryce Północnej traktuje priorytetowo inwestycje w transformację miejsca pracy. Jeszcze w ciągu najbliższego roku, północnoamerykańscy liderzy IT i biznesowi będą dokonywać kluczowych inwestycji technologicznych w zakresie współpracy, wideokonferencji i urządzeń peryferyjnych. Chcą zapewnić parytet technologiczny dla wszystkich pracowników.
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w krajach Azji i Pacyfiku (APAC). Koncepcja zdalnego lub hybrydowego modelu pracy napotyka na opór wynikający z norm kulturowych. Aż 74 proc. organizacji w tym regionie przewiduje pełny powrót do miejsca pracy po szczepieniu. Międzynarodowe firmy, mające swoje siedziby na tym obszarze stosują model hybrydowy.
Pracownicy docenią firmy za możliwość pracy hybrydowej
Niezależnie od chęci powrotu do poprzedniego stanu rzeczy z czasem wzrost produktywności i zatrzymanie talentów, w połączeniu z niższymi kosztami operacyjnymi, spowoduje powszechność modelu hybrydowego i pracy zdalnej. Warto zauważyć, że wpływ hybrydowej pracy na biznes jest potrójny. Chodzi o zwiększoną produktywność, poszerzone zasoby talentów i zwiększoną odporność.
Oprócz transformacji w miejscu pracy zachodzą również zmiany w kulturze organizacyjnej. Wraz z elastycznością modelu hybrydowego nastąpiło przejście od modelu presenteeism (przebywanie w biurze od godziny dziewiątej do siedemnastej) do modelu skoncentrowanego na wynikach, opierającego się na zaufaniu, a jednocześnie skoncentrowanemu na biznesie.
Z raportem IDC Cyfrowa Transformacja Pracy możesz zapoznać się, klikając ten link.
Źródło: IDC
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.