Canalys – Garmin przed TomTom

23 sierpnia 2007 0 przez Piotr Bulski

Dostawy przenośnych urządzeń nawigacyjnych wzrosły w minionym kwartale o 116 proc. w porównaniu do podobnego okresu w minionym roku, poinformowali specjaliści firmy Canalys. W badanym okresie na rynek trafiło 7,4 mln takich urządzeń, przy czym ponad 90 proc. z nich stanowił sprzęt PND (Portable Navigation Device). Pierwsza pozycja przypadła firmie Garmin, która tylko nieznacznie wyprzedziła dotychczasowego lidera, firmę TomTom. Zmiana nastąpiła po dwóch latach dominacji TomTom, który przewodził od pierwszego kwartału 2005 roku. Jednak 25-procentowy udział Garmina w światowym rynku okazał się o mniej niż 1 punkt procentowy wyższy od konkurenta.

Głównym rynkiem dla urządzeń nawigacyjnych jest nadal Europa. W drugim kwartale trafiło na Stary Kontynent około 60 proc. tych produktów, a wzrost w porównaniu do minionego roku sięgnął 82 proc. Stary Kontynent jest jednak ścigany przez rynek amerykański, który zanotował 300-procentowy wzrost. Obecnie Ameryka Północna odpowiada za około 25 proc. rynku, podczas gdy przed rokiem było to 15 proc.

Trzecia pozycja wśród dostawców systemów nawigacyjnych przypadła zdaniem Canalys firmie Mio, ze wzrostem w porównaniu do minionego roku na poziomie 135 proc. W czołówce, największym wzrostem mógł pochwalić się jednak dostawca z czwartego miejsca, Magellan, notujący wzrost sięgający 548 proc.