Boom polskiego e-handlu

1 sierpnia 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

W ciągu czterach lat wartość zakupów online w Polsce ma wzrosnąć z miliarda do czterech milardów euro rocznie.

Z najnowszego raportu brytyjskiej firmy badawczej Mintel, poświęconego perspektywom detalicznego handlu internetowego, wynika, że w 2005 roku Polska zajęła ósme miejsce w Europie pod względem jego wartości. Obroty polskiego e-handlu wzrosły do 1,1 mld euro z 0,6 mld w 2004 roku.

Według prognozy, do 2010 roku udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej ma zwiększyć się z jednego do ponad czterech procent. Motorami wzrostu ma być rozwój dostępu do szerokopasmowego Internetu, spadek popularności sprzedaży za pośrednictwem zamówień pocztowych, a także wzrost inwestycji firm handlowych w rozwój i promocję sprzedaży internetowej z dostawą do domu.

Jednym z powodów umożliwiającym tak dynamiczny wzrost e-handlu jest niewielka w porównaniu do Europy Zachodniej dostępność do Internetu w Polsce – obecnie 30% Polaków jest podłączonych do sieci. Z powodu tego zapóźnienia eksperci spodziewają się wysokiej dynamiki rozwoju Internetu i eksplozji handlu elektronicznego.