Bestcena i Dragonist pod lupą UOKiK. Urząd radzi dokładnie czytać umowy

UOKiK poinformował, że otrzymuje skargi na działalność sklepów internetowych Bestcena i Dragonist. Urząd ostrzega, że model biznesowy obu podmiotów zakłada wynajem, a nie przeniesienie tytułu własności oferowanych produktów.

UOKiK dokładnie analizuje regulaminy Bestceny i Dragonista, szukając w nich zapisów niezgodnych z polskim prawem. Tak zadeklarował Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.

Uważajmy na podmioty, które wynajmują sprzęt zamiast zawierać z nami umowę jego sprzedaży. UOKiK przeanalizuje regulaminy i zasady działania wymienionych powyżej sklepów internetowych

Wynajem i leasing to codzienność w świecie biznesowym, nie jest także zabronione oferowanie takiej usługi klientom indywidualnym. W przypadku prześwietlanych podmiotów problem polega na tym, że ani Bestcena, ani Dragonist nie informowały w jasny sposób, że zawierana transakcja dotyczy wynajmu, a nie sprzedaży.

Znajdujące się pod luką Urzędu przedsiębiorstwa oferowały wyraźnie niższe niż w konkurencyjnych sklepach ceny, co przyciągało szukających oszczędności klientów. Część z nich dopiero po dokonaniu transakcji dowiadywała się, że nie stali się właścicielem opłaconego sprzętu. Niektórzy konsumenci w ogóle nie sprawdzali zapisów umowy i do czasu wydania ostrzeżenia przez UOKiK nie wiedzieli, że tak naprawdę nie kupili smartfona.

UOKiK bada regulaminy sklepów Bestcena i Dragonist

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że wynajem urządzeń, szczególnie od podmiotów mających siedziby poza granicami Polski (Bestcena jest zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, Dragonist w USA) może generować problemy, które nie występują w przypadku zawierania transakcji kupna.

W przypadku najmu konsument stanie się właścicielem telefonu dopiero, gdy zdecyduje się go wykupić. Problemy może powodować to, że nie wiadomo m.in. jak zachowa się firma wynajmująca, gdy sprzęt zostanie uszkodzony lub skradziony.

Nad klientami Bestceny wisi groźba konieczności zwrotu opłaconego sprzętu. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa zostało praktycznie wstrzymane przez kontrolę Urzędu Skarbowego.

Urząd przypomina, że klienci powinni uważnie czytać dokumenty przed ich zaakceptowaniem i podpisaniem.

Urząd radzi, aby konsumenci dokładnie zapoznali się z regulaminem przed złożeniem zamówienia i uważnie przeczytali informacje pojawiające się podczas zakupu. Naszą uwagę powinny wzbudzić informacje o tym, że konsument staje się np. „najemcą” telefonu lub płaci „czynsz”, a nie uiszcza cenę zakupu.

Kontrola UOKiK-u może zakończyć się nałożeniem dużej kary. Przekonał się o tym między innymi Polkomtel, nad którym wisi widmo zapłacenia grzywny w wysokości 50 mln zł za pobieranie dodatkowej opłaty za korzystanie ze streamingu w sieci.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x