Awaria kas fiskalnych Delio. Naprawa narusza homologację?

Awaria kas fiskalnych Delio. Naprawa narusza homologację?

3 stycznia 2020 1 przez Marcin Kaczmarek

Awaria kas fiskalnych Delio dotknęła tysiące punktów sprzedaży w całej Polsce. Błąd w oprogramowaniu sprawia, że system nie pozwala na ustawienie daty z 2020 roku, uniemożliwiając drukowanie paragonów i dokumentowanie sprzedaży. Naprawa może zająć kilka dni. W dodatku pojawiły się wątpliwości, czy nie narusza homologacji urządzeń,

Awaria kas fiskalnych Delio ujawniła się 1 stycznia 2020 roku. Przedsiębiorcy korzystający z urządzenia zorientowali się, że sprzęt uniemożliwia ustawienie daty na bieżący rok. Uniemożliwiło to prowadzenie jakiejkolwiek sprzedaży, jako że nie można było jej dokumentować.

Wśród dotkniętych „błędem zegara” znalazło się między innymi Multikino, które poinformowało klientów, że prowadzi tylko internetową sprzedaż biletów.

W związku z awarią drukarek fiskalnych w naszych kinach, zakup biletów możliwy jest WYŁĄCZNIE za pośrednictwem strony…

Opublikowany przez Multikino Polska Środa, 1 stycznia 2020

Awaria kas fiskalnych Delio została potraktowana bardzo poważnie przez Novitusa, dystrybutora sprzętu. Błyskawicznie opracowano sposób naprawy. Niestety nie można procesu przeprowadzić zdalnie, ani nawet w siedzibie użytkownika. Kasy muszą zostać odesłane do oddziału serwisowego, gdzie przeprowadzona zostanie aktualizacja oprogramowania.

Awaria kas fiskalnych Delio. Tysiące punktów sprzedaży nie może obsługiwać klientów

Ze względu na konieczność przeprowadzenia zmian w kilku tysiącach urządzeń, Novitus nie podaje nawet przybliżonego czasu realizacji naprawy. Przedsiębiorcy używający kas Delio muszą jednak liczyć się z przestojem wynoszącym kilka, a być może nawet kilkanaście dni.

W dniu 1 stycznia 2020 w drukarkach DELIO wystąpił „błąd zegara” blokujący możliwość wystawienia paragonów z właściwą…

Opublikowany przez Novitus Czwartek, 2 stycznia 2020

Novitus podkreśla, że robi wszystko co w jego mocy, żeby zminimalizować efekty awarii.

Komunikat producenta brzmi:

Szanowni Państwo, w ciągu 25 lat historii Novitus wprowadziliśmy na rynek ponad milion urządzeń fiskalnych i jest to pierwsza tego typu awaria. Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości problemu, jest nam bardzo przykro. Bardzo przepraszamy i robimy wszystko, aby zminimalizować negatywne skutki awarii dla wszystkich przedsiębiorców korzystających z urządzeń Delio.

Przedsiębiorcy używający kas fiskalnych Delio stają przed trudnym wyborem: mogą albo pogodzić się z brakiem przychodów przez kilka dni i poczekać na naprawdę sprzętu, bądź zainwestować szybko w inny model kasy.

W międzyczasie pojawiły się wątpliwości, czy przeprowadzana przez Novitus modyfikacja kas fiskalnych Delio nie powoduje utraty ich homologacji. Główny Urząd Miar wydał ją dla urządzenia z danym oprogramowaniem i część ekspertów jest zdania, że zainstalowanie poprawek powinno prowadzić do uruchomienia ponownie procesu certyfikacji. W takim przypadku możliwość korzystania z kas Delio mogłaby wrócić nawet dopiero za kilka miesięcy.

GUM nie wydał jeszcze oświadczenia w tej sprawie.