ARP E-Vehicles oferuje polski autobus elektryczny

ARP E-Vehicles Sp. z o.o., spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., przedstawiła polski autobus elektryczny. Jest to pojazd zeroemisyjny, lekki, zwrotny, łatwy w prowadzeniu i niskopodłogowy.

Elektromobilność

Wszystko wskazuje, że elektromobilność to trend, który z mody stał się koniecznością. Wydobycie paliw kopalnych i pozostałości z ich spalania zagrażają środowisku, a w tym także ludziom.

Pojazdy elektryczne to nasza przyszłość. Warto jednak wspomnieć, że z elektrycznej komunikacji korzystamy od bardzo wielu lat. Nie chodzi o samochody, ale tramwaje, pociągi i trolejbusy napędzane prądem elektrycznym towarzyszą nam od dziesiątek lat.

Autobusy napędzane gazem LNG jeżdżą już po polskich miastach, ale elektryczne pojazdy to wciąż nowość.

ARP E-Vehicles i ich autobus elektryczny

ARP E-Vehicles Sp. z o.o. to spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Przedstawiła ona w pełni polski autobus elektryczny, który jest odpowiedzią na potrzeby organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które obsługują transport miejski i podmiejski.

W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter, tak bliski działalności naszej spółki, czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy RAFAKO EBUS, wraz z projektem elektrycznych autobusów. Dziś są one rozwijane przez zależną od Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę ARP E-Vehicles. Autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości. Odpowiadają one zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transportu dzieci i młodzieży.” – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Program e-bus został w Polsce uruchomiony w ramach rozwoju elektro mobilności w Polsce. W ramach jego wdrożone zostały przez Radę ministrów dwa projekty, które mają za zadanie wspierać władze lokalne w zakupie autobusów elektrycznych.

Programy Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły 2020 oraz Zielony transport publiczny dysponują łączną kwotą 1,36 mld zł. Ich celem jest zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć przyczyniających się do obniżenia zużycia paliw w transporcie.

Autobus elektryczny w wersji szkolnej

Autobus w wersji szkolnej ma więcej miejsc siedzących i przeznaczony jest do obsługi dłuższych tras, w szczególności dowozu dzieci do szkół. Dzięki akumulatorom o pojemności dostosowanej do potrzeb klienta, doskonale wpisuje się w potrzeby gmin zobligowanych przepisami prawa do dowozu/odwozu dzieci do i ze szkół.

Jest to pierwszy polski autobus od samego początku zaprojektowany jako pojazd elektryczny. Jest wykonany w prawie 60 proc. z polskich komponentów. Charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami (długość: 8,5 m; wysokość 3,2 m) oraz niewielką masą własną (10,2 t), co przekłada się na lekkość i zwrotność.

Pojazd przy swoich kompaktowych wymiarach zabiera na pokład aż 37 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Dzięki cichemu napędowi, klimatyzacji, wygodnym siedzeniom oraz gniazdom USB do ładowania telefonów i bezpłatnemu dostępowi do internetu przez Wi-Fi jest komfortowy dla uzytkowników.

Autobus wykorzystuje silnik elektryczny wykonany w technologii PMSM (synchroniczny z magnesami stałymi). To gwarantuje świetne osiągi autobusu – przyspieszenie, moc, sprawność i niezawodność.

Dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi rekuperacji (systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania), autobus jest ekonomiczny w eksploatacji. Koszty zużycia energii mogą być niższe nawet o 70 proc. w stosunku do autobusu napędzanego napędem konwencjonalnym.

Autobus ma akumulatory zamontowane pod podłogą. Dzięki temu istotnie obniżono środek ciężkości, a to z kolei pozwala na uzyskanie wyjątkowych właściwości trakcyjnych autobusu oraz łatwość jego prowadzenia. Pojazd ma wysoką stabilność toru jazdy zapewniającą absolutne bezpieczeństwo w czasie pokonywania nawet najtrudniejszych zakrętów.

Mimo akumulatorów pod podłogą, pojazd jest niskopodłogowy na całej długości. Jest też w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach – ma rampę i układ przyklęku.

Dotacje, dofinansowanie lub pożyczki na zakup autobusów elektrycznych

Już od stycznia 2021 roku władze terytorialne mogą starać się o dofinansowanie, w formie pożyczki lub dotacji. Będą one przeznaczone na zakup elektrycznych autobusów szkolnych. Program obejmuje także leasing nowych bezemisyjnych autobusów elektrycznych. Dotyczy to także nowych trolejbusów wyposażonych w dodatkowy układ napędu pozwalającego pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej.

Pozyskane środki finansowe będzie można wykorzystać na modernizację i/lub budowę infrastruktury służącą do obsługi i prawidłowego użytkowania pojazdów. Chodzi o punkty ładowania oraz wyszkolenie kierowców i mechaników w zakresie obsługi zakupionych pojazdów bezemisyjnych.

„Autobus elektryczny produkowany przez ARP E-Vehicles jest odpowiedzią na potrzeby samorządów i spółek operatorskich w zakresie rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego. Jest to produkt zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw jako pojazd elektryczny przez najlepszych polskich inżynierów i konstruktorów. Umieszczenie baterii pod podłogą przełożyło się na łatwość jego prowadzenia oraz zwiększyło poziom bezpieczeństwa podróży. Pomimo kompaktowych rozmiarów nasz autobus zapewnia komfortowe warunki przejazdu nawet 85 pasażerom. Autobus elektryczny ARP E-Vehicles to lekki, zwrotny i tani w eksploatacji pojazd polskiej produkcji. Doskonale sprawdzi się w komunikacji miejskiej i podmiejskiej, jak również jako autobus bezpiecznie dowożący dzieci i młodzież do szkół.” – powiedział Mariusz Wdowczyk, prezes ARP E-Vehicles Sp. z o.o.

Więcej o elektromobilności możecie dowiedzieć się z podcastu „Elektrycznie tematyczni”.

Źródło: ARP E-Vehicles

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x