American Express ukarany grzywną za spam

American Express został ukarany grzywną w wysokości 0,009 procent swoich rocznych zysków przez Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) za wysyłkę 4,1 mln niechcianych wiadomości osobom, które zrezygnowały z otrzymywania e-maili marketingowych. Grzywnę w wysokości 90 tys. funtów nałożył brytyjski regulator zaraz po tym, jak orzekł, że amerykański bank złamał prawo.

W okresie od 1 czerwca 2018 r. do 21 maja 2019 r. 4 098 841 z wysłanych wiadomości to e-maile marketingowe. Miały one na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów kartami banku, co przyniosłoby zysk American Express. Było to celowe działanie w celu uzyskania korzyści finansowych. Amex nie zmienił swojego modelu działania nawet po skargach klientów – powiedział przedstawiciel ICO w oświadczeniu.

Spam American Express Amex

W wiadomościach zachęcano klientów do wydania 500 funtów z kart kredytowych American Express w zamian za 10% zwrotu w ramach akcji „nagradzane oferty właśnie dla Ciebie”. Bank zignorował skargi, a kiedy klienci udali się do ICO, stwierdził, że spam był „zgodny umowami kredytowymi z klientami”. Nie jest to prawdą, a klienci bombardowani spamem zrezygnowali wcześniej z otrzymywania wiadomości marketingowych.

American Express pokrętnie wyjaśnia

Usprawiedliwiając zasypywanie niechcianymi wiadomościami własnych klientów, Amex stwierdził, że spam wewnętrznie sklasyfikowano jako wiadomość usługową, a nie marketingową. Jednak komunikaty serwisowe mają służyć do przekazywania informacji o usłudze – np. powiadomienia o planowanych pracach konserwacyjnych czy zmianach stóp procentowych. Zamiast tego Amex wysłał spam reklamujący nowe produkty i usługi.

ICO stwierdził, że Amex złamał przepisy z 2003 roku dotyczące komunikacji elektronicznej, czyli prawo dotyczące wysyłania marketingowych wiadomości e-mail. Zawiadomienie ICO o karze pieniężnej stwierdza, że „Amex, jako nadawca lub inicjator marketingu bezpośredniego, jest zobowiązany do zapewnienia, że ​​działa zgodnie z prawem, oraz zapewnienia, że uzyskał zgodę na wysyłanie tych wiadomości.”

Maksymalna grzywna za takie praktyki wynosi 500 000 funtów. Grzywna w wysokości 90 tys. funtów odpowiada 0,021 pensa za niechcianą wiadomość e-mail. ICO obniży ją do 72 tys. funtów, jeśli American Express zapłaci do 15 czerwca.

Źródło: The Register

Dodaj komentarz