Amazon kupi One Medical za prawie 4 mld dolarów

Założona w 2007 roku i mająca siedzibę w San Francisco firma One Medical oferuje usługi kliniczne w 16 amerykańskich stanach, a trzy kolejne pojawią się wkrótce. Pod koniec ubiegłego roku firma miała 767 000 abonentów. Po sfinalizowaniu transakcji Amazon dostanie dostęp do bazy danych o ich zdrowiu i wszelkich procedurach medycznych, jakie przechodzili.

Amazon zaoferował 3,9 mld dolarów, ale ze względu na rozmiar transakcji firma musi teraz otrzymać zgodę FTC i Departamentu Sprawiedliwości. Nie powinno być z nią problemów, bo amerykański gigant e-commerce nie zostanie raczej objęty postępowaniem antymonopolowym. Uwagę zwraca jednak rosnąca ilość danych wrażliwych, do jakiej mają dostęp wielkie firmy technologiczne, takie jak Apple, Google.

Amazon MGM

W teorii firma jest zobowiązana do przestrzegania przepisów rządowych i postępowania zgodnie z Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA), która ogranicza sposób, w jaki Amazon może używać chronionych informacji na temat zdrowia. Obejmuje to wszystkie informacje umożliwiające identyfikację osoby, jak również historię medyczną, wyniki badań laboratoryjnych i inne dane dotyczące zdrowia.

Zgodnie z wymogami prawa, Amazon nigdy nie udostępni osobistych informacji zdrowotnych klientów One Medical w celach reklamowych lub marketingowych innych produktów i usług Amazon bez wyraźnej zgody klienta. Jeśli transakcja zostanie zamknięta, informacje zdrowotne klientów One Medical chronione przez HIPAA będą traktowane oddzielnie od wszystkich innych firm Amazon, zgodnie z wymogami prawa – poinformował rzecznik firmy w e-mailu.

Innymi słowy, to, co One Medical wie o swoich klientach, ma pozostać w tej firmie. Wszystko, co gigant e-commerce zgromadził o nawykach zakupowych, preferencjach w oglądaniu filmów i seriali, nie będzie łączone z danymi na temat zdrowia.

One Medical Amazon
Źródło: One Medical

Amazon i biznes reklamowy

Pomimo przepisów, firma będzie musiała ciężko pracować, aby przekonać konsumentów – i prawdopodobnie polityków – że jej intencje są czyste, a głównym celem jest pomoc w dramatycznej poprawie jakości opieki zdrowotnej w ciągu najbliższych kilku lat, jak przekazał Neil Lindsay, lider Amazon Health Services, w informacji prasowej o umowie.

Amerykański gigant e-commerce zbudował bardzo dochodowy biznes reklamowy, który wygenerował ponad 31 miliardów dolarów przychodów w zeszłym roku. Większość z tych pieniędzy pochodzi od marek, które płacą za promowanie swoich produktów. Według Insider Intelligence firma kontroluje dziś około 13% amerykańskiego rynku reklamy online, a wyprzedzają ją jedynie Google i Facebook.

Zakup One Medical to nie pierwsza transakcja tej firmy w branży. W 2018 roku gigant kupił aptekę internetową PillPack za 750 milionów dolarów, a dwa lata później uruchomił Amazon Pharmacy. Firma inwestuje też w usługę teleporad, którą, jako pilotaż, uruchomiono dla niektórych pracowników w 2019 roku. Teraz dostępna jest również dla innych pracodawców.

Źródło: Washington Post

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x