35 proc. dla Nokii

28 lutego 2006 0 przez Piotr Bulski

Największy producent telefonów komórkowych kontroluje ponad jedną trzecią rynku. Według analityków firmy Gartner, udziały Nokii w rynku są niemal dwukrotnie większe od drugiej w rankingu firm produkującej telefony komórkowe, Motoroli (w niektórych regionach jak Europa Wschodnia, Afryka czy Środkowy Wschód przewaga Nokii jest jeszcze wyraźniejsza). Udział amerykańskiego producenta wyniósł około 17,8 proc. Niezły wynik zanotowało LG (7,2 proc.). Z kolei udział Sony Ericsson (6,9 proc.) to rezultat wprowadzenia na rynek muzycznych telefonów z logo Walkman. Tylko jeden z pięciu największych dostawców telefonów komórkowych odnotował na koniec minionego roku stratę. Był to zajmujący trzecie miejsce Samsung, którego udział spadł nieznacznie do 12,1 proc.

Do tej pory najwyższy wynik w rynkowych udziałach uzyskany przez Nokię to rezultat z 2002 roku, kiedy firma kontrolowała 35,8 proc. rynku. Jeśli wziąć pod uwagę poszczególne kwartały, najlepszy z nich skończył się udziałem na poziomie 36,9 proc. (czwarty kwartał 2001).

Powrót na poziom 35 proc. zajął firmie dwa lata. W 2004 roku Nokia „zgapiła” się proponując częściowo niedopasowane do oczekiwań klientów portfolio telefonów. Dla osiągnięcia obecnego stanu przyczyniło się nie tylko zaoferowanie uzupełnionej oferty, ale i popyt na modele z najniższej i najtańszej półki firmy.