YouTube, Facebook i Twitter będą zwalczać teorie spiskowe dotyczące szczepionek na COVID-19

Trzy największe sieci społecznościowe łączą siły w walce z pandemią. Będą zwalczać teorie spiskowe i dezinformacje dotyczące szczepionek na COVID-19. Aby znaleźć sposoby na radzenie sobie z „foliarzami” i ich pomysłami, włączą do działania ludzi weryfikujących fakty, badaczy, a nawet rządy.

Teorie spiskowe na temat wirusa, choroby i szczepionki na COVID-19 są bardzo powszechne. Serwisy społecznościowe YouTube, Facebook i Twitter odgrywają dziś olbrzymią rolę w ich szerzeniu. Ludzie kwestionują skuteczność, opowiadają niestworzone historie o nanoczipach w szczepionkach, zmianie orientacji seksualnej czy też depopulacji globu. O ile wiara w płaską Ziemię raczej nikogo nie zabije, to już niechęć do szczepienia pomimo przeciwwskazań, może spowodować problemy w przypadku wielu ludzi.

teorie spiskowe COVID-19

Organizacja charytatywna Full Fact będzie koordynować współpracę między wszystkimi grupami. Do uczestnictwa w projekcie zaproszono też brytyjski Departament ds. Cyfryzacji, Kultury, Mediów i Sportu, Reuters Institute for The Study of Journalism, Africa Check, kanadyjskie Biuro Rady ds. Prywatności oraz pięć innych międzynarodowych organizacji weryfikujących fakty.

To dopiero początek walki

Facebook ma sfinansować wstępne prace nad planem projektu, który określi nowe standardy zwalczania dezinformacji. Powstanie także zestaw najlepszych sposobów reagowania na teorie spiskowe. Od stycznia, kiedy to powstaną „wstępne ramy”, kraje mogą zacząć rozprowadzanie szczepionek wśród mieszkańców. Ważne, aby informacje na ich temat były sprawdzone oraz aby obywatele wiedzieli dokładnie, jakie skutki będzie miało przyjęcie szczepionki.

Full Fact, która jest jedną z organizacji zajmujących się weryfikacją faktów na Facebooku, twierdzi, że opublikowała w tym roku 160 wpisów na temat koronawirusa i szczepionek. Etykiety ostrzegawcze umieszczono następnie na wielu tysiącach postów rozpowszechniających teorie spiskowe. Jednocześnie grupa Center for Countering Digital Hate twierdzi, że 95% takich materiałów zostaje w serwisie i dociera do szerokiej publiczności.

Zupełnie osobnym wyzwaniem będzie skłonienie gigantów mediów społecznościowych o bardzo różnych podejściach do dezinformacji, aby uzgodnili wspólne sposoby postępowania.

Will Moy, dyrektor naczelny Full Fact, dodał: „Nieprawdziwe informacje niszczą życie i wszyscy mamy obowiązek walczyć z nimi tam, gdzie je widzimy. Pandemia koronawirusa i fala teorii spiskowych, które się dziś pojawiają, ujawniły potrzebę zbiorowego podejścia do tego problemu”.

Źródło: BBC

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x