Waymo Driver uniknąłby większości śmiertelnych wypadków z udziałem ludzi

Zaprezentowano system symulacji, dzięki którym Waymo Driver jest w stanie skutecznie unikać śmiertelnych wypadków z udziałem ludzi. To ważne ze względu na psychiczny opór wielu potencjalnych użytkowników autonomicznych samochodów.

Waymo Driver

Waymo Driver, to system, który według szefa firmy, Johna Krafcika, ma zostać opracowany do implementacji w niemal dowolnym pojeździe drogowym. Można będzie go instalować, jak obecnie ma to miejsce w przypadku systemu operacyjnego Android, który po niewielkich modyfikacjach trafia nie tylko do smartfonów, ale i tabletów, telewizorów, przystawek TV, smartwatchy i innych urządzeń.

System Waymo Driver jest trudny w opracowaniu. Krafcik powiedział – „To niezwykła harówka. Powiedziałbym, że to większe wyzwanie niż wystrzelenie rakiety i umieszczenie jej na orbicie wokół Ziemi… ponieważ trzeba to robić w kółko i bezpiecznie.”

Unikanie śmiertelnych wypadków z udziałem ludzi dzięki symulacjom

Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom pojazdów z systemem Waymo Driver, przeanalizowano śmiertelne wypadki, które miały miejsce w stanie Arizona na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Nauczono system przewidywać sytuacje, w których mogłoby dojść do wypadku, stosując symulacje każdego z wymienionych wcześniej zdarzeń drogowych. Okazało się, że gdyby pojazdami kierowały systemy autonomiczne, to większości wypadków dałoby się uniknąć!

waymo-driver-unikanie-smiertelnych-wypadkow-z-udzialem-ludzi-symulacje-1

Wyniki symulacji pokazały, że 88 z 91 przypadków analizowanych przez systemy w ogóle by się nie wydarzyły. W innych przypadkach siły zderzenia byłyby na tyle zminimalizowane, że osoby biorące udział w wypadkach miałyby bardzo duże szanse wyjść z nich bez większego szwanku.

waymo-driver-unikanie-smiertelnych-wypadkow-z-udzialem-ludzi-symulacje-2

Wnioski Waymo są więc takie, że zmiana żywych kierowców na systemy autonomiczne zapewni dużo większy poziom bezpieczeństwa na drogach. Systemy się nie męczą, cały czas pozostają w takiej samej gotowości do podejmowania decyzji i wykonywania manewrów. Nie rozpraszają się, nie tracą koncentracji niezależnie od sytuacji w pojeździe i na zewnątrz.

Przepisy regulujące użycie systemów autonomicznej jazdy

To argument podejmowany przez większość firm, które tworzą systemy autonomicznej jazdy, w rozmowach z organami regulacyjnymi. Dotyczy to nie tylko USA, ale i Unii Europejskiej oraz innych krajów.

Co ciekawe, w Japonii dopuszczono do ruchu samochody Honda Legend, które oferują autonomię trzeciego poziomu.

Źródło: Waymo (blog)

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x