Prywatność w sieci ważna dla Polaków

Większość Polaków uważa, że dba o swoją prywatność w sieci. Niemal 40 proc. badanych używa trybu incognito w przeglądarce, na co wskazuje badanie „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki” przeprowadzone przez firmę ClickMeeting.

Ochrona własnej prywatności w sieci w dobie cyfryzacji procesów i usług bywa dużym wyzwaniem. ClickMeeting, polska platforma do webinarów, szkoleń i nauki zdalnej, postanowiła sprawdzić, jak do tego zagadnienia podchodzą Polacy i przygotowała raport „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki”. Wynika z niego, że ponad 57 proc. z nich uważa, iż zawsze dba o prywatność w sieci. Niemal 40 proc. badanych korzysta z trybu incognito w przeglądarce, a 32,5 proc. z aplikacji blokujących śledzenie ruchu w sieci.

Prywatność w sieci – badanie „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki”

Z przeprowadzonego przez ClickMeeting badania „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki” wynika, że niemal wszyscy uczestnicy badania zdają sobie sprawę ze znaczenia ochrony prywatności podczas różnych aktywności podejmowanych w przestrzeni wirtualnej.

prywatnosc-w-sieci-polacy-badanie Czy_dbasz_o_prywatnosc_w_sieci

Aż 57 proc. twierdzi, że zawsze dba o swoją prywatność w sieci, a 40,6 proc. nie zawsze, ale stara się. Jedynie 1 proc. nie wie jak zadbać o własną prywatność w sieci. Z tego względu nie podejmuje w tym kierunku żadnych działań, a niecały 1 proc. ankietowanych przyznało, iż prywatność w sieci nie ma dla nich znaczenia.

W jaki sposób polscy internauci dbają o prywatność w sieci?

Z danych podsumowujących luty 2022 pod względem konsumpcji Internetu, radia i telewizji wynika, że w Polsce z samego internetu korzysta 30 mln osób, z czego dziennie aż 25,5 mln z nich. W związku z tym firma ClickMeeting postanowiła sprawdzić, w jaki sposób chronią oni swoją prywatność, a także jakich narzędzi używają do tego celu.

prywatnosc-w-sieci-polacy-badanie Jak_dbasz_o_prywatnosc

Wyniki badania wskazują, że największy odsetek polskich internautów zwraca uwagę na pliki cookies (63,4 proc.). Blisko 60 proc. wskazało, iż dba o ustawienia prywatności w mediach społecznościowych, a 57,8 proc. o ustawienia prywatności w komputerze i/lub smartfonie.

Internauci zwracają także uwagę na kwestię przeglądarki, używając w niej trybu incognito (robi to niemal 40 proc. z nich) lub aplikacji blokujących śledzenie ruchu (32,5 proc.), a 28 proc. korzysta z usługi VPN (ang. virtual private network).

Część z użytkowników sieci stosuje takie rozwiązania jak szyfrowana poczta elektroniczna (15,5 proc.), komunikatory szyfrujące przesyłane dane (12,8 proc.) i komunikatory szyfrowane (12,2 proc.), a 11 proc. deklaruje użycie narzędzi szyfrujących poufne pliki.

Wydarzenia online a kwestia prywatności

Firmy aktywniej niż dotychczas zaczęły korzystać z rozwiązań online, dzięki którym mogą zarówno prowadzić, jak i promować swój biznes w sieci. W związku z tym przeniosły się do niej również wydarzenia, które odbywały się dotychczas w formie stacjonarnej.

Na popularności zyskały również rozwiązania takie jak webinary, których czas trwania w roku 2021 w porównaniu do roku 2020, wydłużył się aż o 16 minut.

prywatnosc-w-sieci-polacy-badanie Prywatnosc_a_webinary

Przy wyborze tego typu wydarzeń online przez użytkowników internetu kluczową rolę odgrywają kwestie merytoryczne czy zaproszeni eksperci, to ClickMeeting postanowił sprawdzić, jak ważne jest dla ich uczestników kwestia prywatności. Okazuje się, że aż 73,7 proc. badanych chce, aby organizatorzy webinarów zadbali o ich prywatność. Obojętne jest to jedynie niespełna 20 proc. respondentów, a 4,8 proc. zadeklarowało, iż nie zwraca na to uwagi.

„Według danych pochodzących z ClickMeeting, już niemal 20 proc. wydarzeń na platformie stanowiły te o charakterze marketingowym i PR-owym, a 16 proc. wspierało bezpośrednią sprzedaż. To pokazuje, że podobnie jak inne obszary, biznes także przenosi się do sieci. A w niej chcemy czuć się bezpieczni. Nie inaczej jest więc w przypadku wydarzeń organizowanych online. Liczba tych, które odbyły się na ClickMeeting w roku 2021, była większa o 320 proc. w stosunku do roku 2019, czyli okresu sprzed pandemii. Oznacza to, że przekonaliśmy się jaki potencjał w nich drzemie. Jednak prywatność i bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza w dobie nasilających się cyberataków, ma dla nas duże znaczenie. Stąd tak istotny jest wybór narzędzia, które zwraca szczególną uwagę na te kwestie. Dotyczy to zwłaszcza udostępniania odpowiedniej infrastruktury sieciowej i wypracowania zaawansowanej polityki prywatności. Istotne są również funkcje, dzięki którym sami użytkownicy mogą zabezpieczyć swoje wydarzenia, np. poprzez ograniczenie dostępu jedynie dla upoważnionych osób. O wszystko to zadbaliśmy w ClickMeeting, by zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy wydarzeń czuli się komfortowo i bezpiecznie” – powiedziała Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca i Członkini Zarządu ClickMeeting.

Źródło: ClickMeeting

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x