„Niewidzialna przemoc” to nowa kampania społeczna SOS Wioski Dziecięce

Cyberprzemocy doświadcza ogromna rzesza dzieci na całym świecie, dlatego rusza kampania społeczna SOS Wioski Dziecięce „Niewidzialna przemoc”.

W Polsce dotyka ona co drugie dziecko, a niemal 40 proc. z nich nie przyznaje się do tego nikomu. Kampania startuje dzisiaj, czyli w „Blue Monday”, najbardziej depresyjny dzień w roku.

Przemoc w internecie zostawia niewidzialne rany

Eksperci ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce i Państwowego Instytutu Badawczego NASK we wspólnej kampanii pod hasłem „Przemoc w internecie zostawia niewidzialne rany” starają się dowiedzieć, dlaczego dzieci wstydzą się mówić o tym, co je spotyka.

niewidzialna-przemoc-kampania-spoleczna-sos-wioski-dzieciece-hejt

Najczęstsze przyczyny cyberprzemocy wobec dzieci to rasizm, wyśmiewanie wyglądu, pochodzenia lub poglądów. Eksperci twierdzą jednak, że nie można o tym mówić jako o przyczynie problemu, a o skutku.

Jest to żniwo, które zebrała normalizacja agresji i przemocy w internecie, na którą narażone są dzieci i nastolatkowie. Winna jest także zmiana języka, którym posługujemy się na co dzień do opisywania otaczających nas zjawisk.

Niestety takiego działania doświadczają nie tylko dzieci, ale to one zazwyczaj są największymi ofiarami. Spowszednienie języka nienawiści i tolerancji na niego niesie za sobą smutne skutki. Na szczęście tak zwana „wolność słowa” zostaje nieco utemperowana, choćby przez wyłączanie kont osób nakłaniających do działań niezgodnych z prawem, a także do blokowania całych serwisów, jak Parler.

Cel kampanii „Niewidzialna przemoc”

Celem kampanii „Niewidzialna przemoc” jest podnoszenie świadomości rodziców na temat cyberzagrożeń, jakie mogą dotknąć ich dzieci. Chodzi także o zmianę postaw rodziców oraz przekonanie ich, że właśnie teraz, gdy niemal każda z dziedzin naszego życia przeniosła się do internetu, muszą wspierać swoje dzieci. Sieć może być bardzo niebezpiecznym miejscem, jeśli nie nauczymy młodych korzystać z niej mądrze i odpowiedzialnie.

W naszej kampanii chcemy powiedzieć, że słowa w Internecie są jak niewidzialne naboje: nie powodują realnych siniaków, złamań czy okaleczeń, ale zostają po nich ślady w postaci lęków, samookaleczeń, depresji. Dla dzieci przykra wiadomość, skierowana do koleżanki z klasy, okraszona skrótem: XD to jedynie żart, często nie zdają sobie sprawy, że dla niektórych ich kolegów to może być głęboka rana. Dorośli widzą dopiero skutki agresji, ale nie zawsze łączą je z przemocą w Internecie, która często pozostaje niewidzialna i niesłyszalna. Naszym celem jest głośny sprzeciw przeciw normalizacji przemocy, bo to, co kiedyś było obrazoburcze, dziś już nikogo nie wzrusza. Na więcej pozwalają sobie w internecie zarówno dorośli, jak i dzieci. Nigdy przemoc i agresja nie były tak dostępne, jak dzisiaj.” – mówi Anna Choszcz-Sendrowska, przedstawicielka SOS Wiosek Dziecięcych w Polsce.

Spowszednienie przemocy

NASK przedstawia dane, z których wynika, że aż 49 proc. nastolatków doświadczyło agresji słownej w internecie. 47 proc. nastolatków uważa, że przeważa tam agresja i nietolerancja, a dyskusje prowadzone są w stronę wyzwisk i obelg. Młodzi ludzie przyznają, że są w sieci poniżani (19 proc.), zastraszani (14 proc.). 12 proc. z nich przyznaje, że doświadczyło rozpowszechniania na swój temat fałszywych informacji.

Niepokoi również fakt, że dzieci rzadko proszą dorosłych o pomoc. I właśnie m.in. z tego powodu przemoc w internecie staje się niewidzialnym zjawiskiem. Dzieci są tam nie tylko poniżane czy obrażane, ale są również narażone na szkodliwe treści, niedostosowane do ich wieku czy emocjonalnego rozwoju.” – mówi Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce organizując akcję, chce zachęcić nastolatków, aby w sytuacji, gdy czują, że „coś jest nie tak”, zwracali się do dorosłych o pomoc. Zachęca rodziców, aby zapoznali się z tematem cyberprzemocy i byli bardziej uważni na zachowania swoich dzieci w Internecie.

Dla prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje stałej, bezpiecznej relacji. Tylko wtedy zbuduje prawidłowe więzi, nabierze poczucia własnej wartości, rozwinie potencjał. Środowisko opiekuńczo-wychowawcze, a więc przede wszystkim opiekun, który odpowiada na potrzeby dziecka, to inwestycja w przyszłość dziecka.” – mówi Barbara Rajkowska, Dyrektor Krajowy w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce.

Start kampanii w Blue Monday

Start kampanii „Niewidzialna przemoc” zaplanowano na dziś (18.01.2021) czyli Blue Monday, który określany jest mianem najbardziej depresyjnego dnia w roku.

Na wielkim, interaktywnym ekranie można było zobaczyć plakat kampanii przedstawiający dzieci z binarnymi, internetowymi ranami i siniakami. Internauci mogli zmniejszyć je wchodząc na www.jestemzsos.org lub oznaczając akcję w mediach społecznościowych. Dzięki temu łatwiej dostrzec „Niewidzialną przemoc”.

Do wzięcia udziału w akcji zachęcali na swoich profilach młodzi twórcy internetowi. Są to Maria Jeleniewska, Kinga Sawczuk, Kuba Norek czy Marlena Sojka.

Rozmawiaj z dzieckiem

Na stronie kampanii www.jestemzsos.org można znaleźć informacje o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy. Są tam wskazówki, jak jej przeciwdziałać, ale także, jak zgłosić się do edukacyjnej akcji #JestemzSOS.

niewidzialna-przemoc-kampania-spoleczna-sos-wioski-dzieciece-empatia

Jest to projekt, który promuje empatię. Stworzono go po to, aby szerzyć tolerancyjne postawy wobec dzieci, podopiecznych pieczy zastępczej i będących w rodzinach przechodzących kryzys.

W każdej klasie, każdej grupie rówieśniczej może znaleźć się dziecko, którego nie wychowują jego biologiczni rodzice. Odseparowanie dziecka od rodziców to zawsze trudna sytuacja, to trauma, która jest z dzieckiem jeszcze długo.

Dzieci z pieczy zastępczej czy rodzin w kryzysie, mogą być bardziej narażone także na internetową „niewidzialną” przemoc ze strony rówieśników. Zależy nam na tym, by dzieci, które trafiają do opieki zastępczej, lub te, których rodzina z pewnych względów różni się od innych, za sprawą swoich rówieśników nie czuły się w szkole czy grupie gorsze. Szkołę do projektu może zgłosić zarówno rodzić, opiekun, jak też nauczyciel. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową i wypełnić formularz kontaktowy.” – mówi Katarzyna Kwiatek-Kopczyńska, Koordynatorka projektu #JestemzSOS..

Ogólnopolska kampania prowadzona będzie w styczniu i lutym 2021 r. Planowane działania reklamowe w telewizji, prasie i online przeprowadzi dom mediowy Wavemaker. Monitoring internetu zostanie zrealizowany przez narzędzie Brand24.

Kampanię wspiera spot reklamowy. Za przygotowanie koncepcji kreatywnej i strategii odpowiadała agencja VMLY&R Poland, a za produkcję Papaya Films, Badi Badi oraz Głośno. Spot wyreżyserował Antek Nykowski. Partnerem kampanii jest Screen Network, który odpowiada za komunikację DOOH.

Źródło: #JestemZSOS

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x