Fundacja Orange troszczy się o dzieci w cyfrowym świecie

Fundacja Orange zaprasza szkoły, aby zgłaszały się do udziału w bezpłatnych programach wspierających uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Mogą one zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się już od nowego roku szkolnego.

Tego typu akcje są bardzo ważne, gdyż pozwalają edukować dzieci jak internet i narzędzia cyfrowe wykorzystywać w dobry sposób. Aby bronić dzieci przed cyberprzemocą, organizowane są także takie akcje jak „Niewidzialna przemoc” przygotowane przez SOS Wioski Dziecięce.

Fundacja Orange dla szkół

Badanie ‪„Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, wykazało że 49,5 proc. uczniów i 51 proc. nauczycieli przyznaje, że korzysta z internetu przez ponad 6 godzin dziennie. Przed pandemią taką ilość czasu przed ekranami deklarowało 7,2 proc. młodych oraz 5,7 proc. nauczycieli. Jest to wynik życia w nowej rzeczywistości, w której do sieci przeniosło się wiele aktywności. To zwiększyło także ryzyko kształtowania i utrwalania niezdrowych nawyków cyfrowych u dzieci i młodzieży.

W związku ze wspomnianym ryzykiem Fundacja Orange zaprasza szkoły, aby zgłaszały się do udziału w bezpłatnych programach wspierających uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Mogą one zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się już od nowego roku szkolnego.

MegaMisja i #SuperKoderzy

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) to programy będące odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele, rodzice i przede wszystkim dzieci.

Edukacja przez internet dość mocno zaburza balans między życiem online i offline. W przypadku najmłodszych dzieci oznacza też, że mogą one podejmować w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne.

Programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online. Pozwolą pokazać, jak można twórczo wykorzystać technologie podczas lekcji. Uczniowie będą też nabywali kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów. Będzie to głównie zabawa, współpraca, dyskusja w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

Często wydaje się, że jeśli dziecko potrafi obsłużyć smartfon, tablet i różne aplikacje, to „radzi sobie” w cyfrowym świecie. Może być to mylące, bo kompetencje cyfrowe to więcej niż sprawna obsługa urządzeń. W naszym rozumieniu to znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, dbanie o swoją prywatność, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich. Takie dbanie o cyfrową równowagę jest istotne szczególnie teraz, kiedy tak wiele aktywności, w tym szkoła, przeniosło się do sieci.” – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

MegaMisja – o technologii „z głową”

Podczas zajęć MegaMisja, dzieci z klas 1-3 poznają takie zagadnienia jak – Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści?

Jet to kurs przygotowujący najmłodszych do odpowiedzialnego korzystania ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikania pułapek cyfrowego świata, który trwa 10 miesięcy. Zajęcia odbywają się w formie zabawy, w której uczniowie za wykonanie kolejnych zadań zdobywają nagrody dla całej szkoły. Przykładowe nagrody to tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne.

Lekcje poprowadzą nauczyciele i wychowawcy przygotowani do tej roli. Fundacja Orange zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina w tygodniu w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

#SuperKoderzy – podstawy programowania i robotyki

Zajęcia #SuperKoderzy przeznaczone są dla klas 4-8. Uczniowie poznają na nich podstawy programowania i obsługi robotów na lekcjach informatyki i np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych.

#SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych. Dzięki temu dzieci z tych placówek także mogą zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia. Szkoły mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej.

Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, a dodatkowo otrzyma też grant na niezbędny sprzęt, przykładowo na zestawy robotów.

Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania.” – powiedziała Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

Jak się zgłaszać do programów?

Szkoły chcące przystąpić do któregoś z opisanych programów (lub do obu z nich) mają czas do 10 maja 2021 r. na wypełnienie formularza online na stronie fundacji.

Należy także dołączyć do formularza pracę zgłoszeniową, która polega na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Za zgodą dyrekcji szkoły zgłoszenia może dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu.

Komisja, spośród nadesłanych wniosków, wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów. Zajęcia będą realizowane od września 2021 roku.

Żadna z inicjatyw nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla szkół. Wpisują się one w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole!” – podsumował Konrad Ciesiołkiewicz.

Źródło: Orange

Dodaj komentarz