Pierwsza w Polsce biometryczna karta płatnicza Banku Pocztowego opracowana przez Thales

W ręce klientów instytucjonalnych Banku Pocztowego trafia pierwsza w Polsce biometryczna karta płatnicza. Za jej produkcję odpowiada firma Thales. Dzięki nowoczesnemu uwierzytelnianiu biometrycznemu jest ona znacznie bezpieczniejsza i wygodniejsza w użyciu.

„Dzięki udanej i szeroko zakrojonej współpracy z naszymi partnerami ten ambitny projekt zakończył się sukcesem i dziś Bank Pocztowy może zaoferować polskim klientom pierwszą kartę biometryczną EMV. Na polskim rynku płatności bezgotówkowych jest to wydarzenie przełomowe. Dotychczas w Europie z tego nowoczesnego rozwiązania mogli korzystać wyłącznie klienci francuscy. Bank Pocztowy, dbając o swoich Klientów, postawił na innowacyjność i wygodę. Jestem przekonana, że posiadacze nowej karty docenią bezpieczeństwo i szybkość dokonywania transakcji, co przyczyni się do dalszej cyfryzacji rynku” – powiedziała Agata Kontrym-Woś, członek Zarządu Thales DIS Polska odpowiadająca za obszar sprzedaży Banking & Payment Services.

Pierwsza w Polsce biometryczna karta płatnicza Banku Pocztowego

Od 20 grudnia w ofercie Banku Pocztowego dla klientów instytucjonalnych dostępna jest pierwsza w Polsce biometryczna karta płatnicza. Autoryzacja transakcji przy jej użyciu następuje poprzez biometryczną weryfikację odcisku palca posiadacza karty.

biometryczna-karta-platnicza-bank-pocztowy-thales-wyglad
Wygląd i opakowanie karty biometrycznej Banku Pocztowego

Projekt, którego celem było wprowadzenie na polski rynek innowacyjnego środka płatniczego, trwał pięć miesięcy i obejmował współpracę Banku Pocztowego, Fiserv Polska S.A., Mastercard oraz Thales.

Trwająca pandemia COVID-19 sprzyja ograniczaniu obiegu gotówki, a najnowsze badania pokazują, że Polacy zdecydowanie wybierają płatności bezgotówkowe. Ponadto płatności kartą stanowią w Polsce 62 proc. wszystkich transakcji. Nowa karta płatnicza wykorzystująca uwierzytelnianie biometryczne umożliwia nowoczesne, szybkie i bezpieczne dokonywanie płatności bezgotówkowych.

Bezpieczeństwo realizacji transakcji bezgotówkowych z zastosowaniem uwierzytelniania biometrycznego

Firma Thales, jako doświadczony dostawca technologii biometrycznych, przy opracowywaniu nowych rozwiązań zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo. Realizacja transakcji bezgotówkowych z zastosowaniem uwierzytelniania biometrycznego zapewnia jego bardzo wysoki poziom.

Ten rodzaj uwierzytelniania uniemożliwia wykorzystanie karty przez osobę trzecią. W przypadku kradzieży lub zgubienia karty staje się ona bezużyteczna. Jednocześnie bezdotykowe dokonywanie płatności jest wygodne i pozwala zachować konieczny w pandemicznej rzeczywistości dystans społeczny. Brak konieczności wpisywania kodu PIN dodatkowo ogranicza kontakt użytkownika z potencjalnymi wirusami na klawiaturze terminala.

Ciekawostką jest fakt, że wzorzec biometryczny palca użytkownika jest zapisywany wyłącznie na karcie i nie jest przesyłany do systemów bankowych, terminala POS czy bankomatu. To gwarantuje posiadaczowi pełną prywatność.

Sposób zawierania transakcji za pomocą biometrycznej karty debetowej przypomina płatność mobilną, ale nie ma w tym przypadku konieczności rejestrowania karty np. w aplikacji mobilnej. Ponadto karta biometryczna EMV nigdy się nie rozładuje (nie ma wbudowanej baterii), gdyż energię pobiera za każdym razem z terminala POS.

biometryczna-karta-platnicza-bank-pocztowy-thales-terminal
Sposób użycia biometrycznej karty płatniczej

Biometryczna karta płatnicza Banku Pocztowego opracowana przez Thales ma na awersie specjalny czytnik linii papilarnych. Spełnia on bardziej rygorystyczne normy niż czytniki odcisków palca powszechnie wykorzystywane w smartfonach. Jest to pierwsza karta mająca homologację laboratoriów niezależnych oraz akredytowanych przy Mastercard.

Przed realizacją transakcji posiadacz karty przykłada palec do czytnika. Jeśli wzorzec biometryczny jest zgodny z zapisanym na niej, dioda na karcie zaświeci na zielono i płatność zostaje zrealizowana. Natomiast gdy karty chce użyć osoba niepowołana, środki właściciela konta są bezpieczne. Dioda na karcie zaświeci na czerwono, a transakcja zostaje odrzucona.

Oferta dla klientów instytucjonalnych, ale wkrótce i dla MŚP

Nowy produkt dostępny jest obecnie dla klientów instytucjonalnych Banku Pocztowego. Jednakże już w styczniu 2022 roku będą mogły z niego skorzystać także organizacje i firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Stanowi on alternatywę szczególnie wygodną dla posiadaczy kont biznesowych.

„Thales jako dostawca nowych technologii to partner godny zaufania, co jest szczególnie ważne w tak wrażliwej dziedzinie jak usługi płatnicze i ochrona danych. Cieszymy się, że ta współpraca pozwala nam osiągać kolejne etapy na drodze cyfryzacji w bankowości, umożliwiając Klientom korzystanie z rozwiązań wygodnych i nowoczesnych, a jednocześnie bezpiecznych. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację projektu, by z karty biometrycznej mogli korzystać także indywidualni klienci Banku Pocztowego” – powiedział Marcin Ledworowski, członek Zarządu Banku Pocztowego odpowiadający za Obszar Biznesu oraz IT.

Źródło: Bank Pocztowy, Thales

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x