Automatyczna identyfikacja rozwiązaniem na miarę pandemii

Konieczność przystosowania do nowych wymagań i potrzeb, jakie narzuciła pandemia, sprawia, że jednym ze sposobów na zachowanie bezkontaktowości w łańcuchu dostaw jest automatyczna identyfikacja.

Trend wprowadzania systemów, gdzie prym wiedzie automatyczna identyfikacja, widoczny był już przed pandemią, zwłaszcza w sektorze dystrybucji. Wynikał on głównie z niedoborów siły roboczej i rosnącej liczby zamówień w e-commerce. Przez pandemię przybrał on jednak wyraźnie na sile. W wielu firmach przyspieszona została realizacja planowanych inwestycji w systemy automatycznej identyfikacji.

„Pandemia narzuciła konieczność przestrzegania dystansu społecznego w miejscach pracy i przeorganizowania procesów, które mogłyby sprzyjać rozprzestrzenianiu się wirusa. Wzrosło więc zainteresowanie wszystkimi technologiami, które umożliwiają wyeliminowanie udziału człowieka z tych procesów. Wszechobecny jest nacisk na bezkontaktowość, bezdotykowość, a systemy automatycznej identyfikacji wpisują się w te idee, gdyż umożliwiają prowadzenie działań na odległość” – powiedział Marek Gaweł, specjalista z Etisoft.

Automatyczna identyfikacja w e-commerce

Przymus pozostania w domach i zamykanie placówek handlowych spowodowały, że powstał nowy model nabywania dóbr. Obserwujemy znaczące zwiększenie się liczby zamówień w handlu elektronicznym, w tym nawet zainteresowanie zakupami spożywczymi online z dostawą do domu.

Klienci zazwyczaj widzą tylko wirtualny sklep, w którym dokonują wyboru towarów i zlecają dostawę, płacąc od razu lub przy odbiorze. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że wybrane przez niego produkty muszą zostać wyszukane, zgromadzone, umieszczone w paczkach, zafakturowane i wysłane kurierem. Wszystko to generuje zapotrzebowanie na systemy automatycznej identyfikacji, dzięki którym firmom łatwiej jest zapanować nad tak dużą liczbą zamówień.

Automatyczna identyfikacja w służbie zdrowia

Pandemia spowodowała też, że służba zdrowia zainteresowała się rozwiązaniami, w których stosowana jest automatyczna identyfikacja. Wszystko przez większą liczbę pacjentów w szpitalach i świadczenie opieki zdrowotnej w sposób zdalny. Pojawiła się konieczność wprowadzenia rozwiązań wykorzystujących np. cechy biometryczne, które zapewnią bezpieczeństwo w zakresie dostępu do bazy danych na temat pacjenta.

Także sama obsługa testów na COVID-19 wymusza zwiększenie wykorzystania automatycznej identyfikacji i pełni w tym procesie bardzo ważną rolę, gdyż ogranicza liczbę pomyłek, które skutkowałyby błędnym uznaniem pacjenta za zdrowego lub chorego.

Rynek AIDC (Automatic identification and Data Capture) rośnie dynamicznie

W 2019 roku przed pandemią wartość rynku AIDC (Automatic identification and Data Capture) wynosiła zaledwie 6,49 mld dolarów. Eksperci prognozują wzrost jego wartości z 40,1 mld dolarów w 2020 roku do 80,3 mld dolarów w roku 2025.

automatyczna-identyfikacja-aidc-etisoft-drukarka-etykiet
Drukarka do etykiet RFID

Szacuje się, że największy udział AIDC będzie obserwowany w sektorze produkcyjnym. Wśród czynników mających wpływ na wzrost rynku AIDC wymienia się jeszcze kilka innych.

„Z naszej perspektywy widzimy wyraźny wzrost zainteresowania systemami automatycznej identyfikacji wśród przedsiębiorców, głównie działających w produkcji i dystrybucji. Inwestycje w systemy RFID czy systemy wizyjne zwykle idą w parze z inwestycjami w automatyzację i robotykę. Firmy dostrzegają, że wszystko to nie jest „wydawaniem pieniędzy w błoto”, ale czymś, co faktycznie przynosi dużą wartość, a niejednokrotnie staje się wręcz koniecznością, aby prowadzić biznes w sprawny sposób, zwłaszcza w warunkach, które zostały narzucone przez pandemię. Coraz więcej osób dostrzega też znaczenie systemów automatycznej identyfikacji w zapewnianiu bezpieczeństwa i prywatności danych, dlatego rozwiązania AutoID w dużej mierze trafiają do instytucji bankowych i finansowych. Z kolei sklepy stacjonarne często wykorzystują je, aby ułatwić życie swoim klientom. Mowa tutaj na przykład o stosowaniu kodów QR do aktywowania promocji czy o upraszczaniu zakupów z wykorzystaniem kas samoobsługowych” – powiedział Marek Gaweł z Etisoft.

Źródło: Etisoft

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x