App Tracking Transparency – funkcja dotycząca prywatności pojawi się w iOS 14 w 2021 roku

Funkcja App Tracking Transparency (Przejrzystość Śledzenia Aplikacji) ma pojawić się w iOS 14 w 2021 roku. Dzięki niej użytkownicy produktów Apple będą chronieni przed śledzeniem przez reklamodawców.

Bezpieczeństwo w iOS 14

Apple iOS 14 zapewnił znaczną poprawę prywatności swoim użytkownikom. Między innymi dodano wskaźnik pokazujący to, że aplikacja ma dostęp do mikrofonu lub kamery. Można udostępnić aplikacjom przybliżoną lokalizację zamiast dokładnej. Aplikacjom można udostępnić tylko wybrane zdjęcia, zamiast dawać dostępu do całej galerii.

Co więcej, jeszcze przed udostępnieniem najnowszej, 14-tej wersji systemu operacyjnego zapowiadano, że znajdzie się w nim funkcja, na którą czekało wielu użytkowników. Chodzi o App Tracking Transparency (Przejrzystość Śledzenia Aplikacji). Funkcja ta pozwala ograniczyć aplikacjom możliwość śledzenia użytkowników przez aplikacje.

App Tracking Transparency (ATT)

W wielu aplikacjach, chodzi głównie o media społecznościowe, zbierane są informacje o użytkowniku. O jego wyborach, polubionych produktach, wypowiedziach, śledzonych profilach itp. Dzięki tym danym można określić preferencje danej osoby i wyświetlać reklamy dopasowane do jej profilu. Z takich danych korzystała choćby niesławna Cambridge Analytica, która profilowała ludzi. Po czym dane te posłużyły do prezentacji ludziom na portalach społecznościowych takich treści, które wpływały na ich wybory, choćby prezydenckie.

Gdy Apple ogłosiło, że chce wprowadzić taką funkcję w nowym systemie operacyjnym, wiele firm podniosło larum. Działanie App Tracking Transparency może znacznie wpłynąć na działanie ich aplikacji. Facebook nie będzie już w stanie przesyłać dobrze spozycjonowanych reklam, czyli jego zarobki drastycznie spadną. Apple ugięło się pod naporem lobby

W funkcji, która jednak zostanie wprowadzona, ATT będzie można włączyć samemu. Może to dotyczyć każdej aplikacji z osobna. Tak jak ma to miejsce w przypadku ograniczania dostępu do mikrofonu, kamery, folderów ze zdjęciami itp.

Opóźniliśmy wypuszczenie ATT na początek przyszłego roku, aby dać programistom czas, który potrzebowali, aby prawidłowo zaktualizować swoje systemy i praktyki dotyczące danych, ale pozostajemy w pełni zaangażowani w ATT i nasze ekspansywne podejście do ochrony prywatności.” – napisała Jane C. Horvath, starszy dyrektor Apple ds. Globalnej prywatności.

Apple podkreśla, że nie jest przeciwne reklamom, ale chce, aby to użytkownicy ich produktów decydowali o śledzeniu ich przez reklamodawców.

Konsekwencje blokady śledzenia użytkowników

Blokada śledzenia przez aplikacje niewątpliwie zostanie wykorzystana przez większość świadomych użytkowników. W konsekwencji może to doprowadzić do powstania nowych systemów profilowania.

Uważamy, że funkcja App Tracking Transparency to krok w bardzo dobrą stronę. Apple pokazuje tym drogę dla innych systemów operacyjnych. Mamy nadzieję, że takie opcje szybko znajdą się nie tylko w produktach Apple.

Źródło: Apple Insider

Dodaj komentarz