o serwisie | redakcja | reklama | kontakt
szukaj w serwisie
Spis treści

Indeks działów

15 marca 2013
Paweł Hulewicz

Przyglądając się dzisiaj zastosowaniom technologii informatycznych w biznesie trudno trafić na temat bardziej osadzony w branży IT, a jednocześnie bardziej wykraczający poza jej ramy niż systemy klasy ERP. Niniejszy artykuł inauguruje serię materiałów na temat tych właśnie systemów, w których postaramy się przybliżyć samo pojęcie, a także przyjrzeć się w szczegółach kilku najpopularniejszym z nich.

 

Był sobie problem

W dzisiejszych czasach nie ma już chyba nikogo, kto funkcjonując w szeroko pojętym środowisku biznesowym, świadomie bądź nieświadomie, nie zetknąłby się z systemem ERP albo jemu podobnym. Pracujesz w biurze, a czas swojej pracy rejestrujesz za pomocą arkusza czasu (choć bardziej popularne jest angielskie określenie timesheet)? Jest duża szansa, że tak naprawdę korzystasz w tym celu z systemu ERP. Pracujesz na magazynie wydając i przyjmując towary? – prawdopodobnie robisz to przy użyciu systemu ERP (i być może wózka widłowego). Jesteś pracownikiem działu finansowo-księgowego, który pieczołowicie rejestruje wszystkie przychodzące faktury na kontach księgowych? Prawie na pewno wykonujesz swoją pracę w systemie ERP (a konkretnie, w jego tzw. module finansowym).

Przykłady takie jak wyżej można byłoby dowolnie mnożyć, przy czym nie jest niczym niezwykłym sytuacja, w której statystyczny użytkownik nie zdaje sobie nawet sprawy, że kilka prostych okienek GUI, które widzi przed sobą codziennie lub kilka raportów, z których czerpie dane niezbędne w codziennej pracy, jest w rzeczywistości częścią o wiele większej i bardziej złożonej całości nazywanej systemem ERP. I, o ile wiedza taka nie jest takiemu użytkownikowi do niczego potrzebna, to praktycznie niezbędna jest ona kierownikowi/menedżerowi, przed którym stoi ambitne zadanie wyboru odpowiedniego systemu ERP spełniającego wymagania biznesowe jego organizacji.

Dlatego, w dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć samo pojęcie systemów ERP oraz przedstawić garść przemyśleń na temat kilku aspektów dotyczących funkcjonalności tych systemów, które mogą wpływać na ich większą lub mniejszą przydatność biznesową. Postaramy się także uzmysłowić czytelnikom, że nie ma jednego systemu ERP, który byłby najlepszy dla wszystkich potencjalnych użytkowników.

Na początek – zdefiniujmy jednak samo pojęcie systemu ERP, czyli z angielskiego Enterprise Resources Planning. Jak sama nazwa wskazuje, główną funkcją systemów ERP jest umożliwienie odpowiedniego zaplanowania wykorzystania zasobów danego przedsiębiorstwa, czyli innymi słowy, umożliwienie sprawnego zarządzania tą organizacją w taki sposób, aby uzyskać jak największą produktywność zaangażowanych w działalność przedsiębiorstwa aktywów.

Jak wiadomo nie od dziś, kluczem do skutecznego zarządzania jest, między innymi, dostępność informacji, na której zarządzający będą mogli się oprzeć i z której będą wyciągać wnioski na przyszłość, a także zapewnienie jej obiegu wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Peter Drucker, uważany za ojca współczesnej teorii zarządzania, wskazuje, że sprawne zarządzanie wymaga także rozbudowanego systemu wskaźników, pozwalających stale i wszechstronnie monitorować, oceniać i poprawiać efektywność działania. I w tym właśnie obszarze – gromadzenia, dystrybucji i prezentacji informacji – skrzydła rozwijają systemy ERP.

Termin ERP po raz pierwszy pojawił się na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia i odnosił się wtedy do systemów, które wspomagały planowanie gospodarki magazynowej i/lub gospodarki produkcyjnej przedsiębiorstwa. Bardzo szybko jednak, systemy ERP zaczęły obejmować swoimi funkcjonalnościami także inne, niemniej ważne, aspekty działania organizacji takie jak księgowość, zarządzanie zasobami ludzkimi, czy kontakty z klientami/dostawcami (inaczej znane jako CRM – ang. customer relationship management).

Dzisiejsze systemy ERP to już prawdziwe „kombajny” składające się z wielu modułów, które służą do zbierania informacji oraz nadzorowania praktycznie każdego procesu biznesowego zachodzącego w przedsiębiorstwie. Dodatkowo, abstrahując od funkcjonalności obecnych w poszczególnych modułach dedykowanych do obsługi danego obszaru działalności jednostki, systemy ERP nierzadko oferują swoim użytkownikom także możliwość prawie dowolnej rozbudowy dzięki udostępnieniu szczegółowych specyfikacji własnej architektury oraz wbudowanych narzędzi programistycznych.

Przyczyn, dla których systemy ERP upowszechniły się w ciągu ostatnich 20 lat oraz dzięki którym odnotowują stały rozwój w kontekście obszarów zastosowania i liczby nowych funkcjonalności, można doszukiwać się w wielu czynnikach. Będzie to na pewno szybki rozwój technologii IT w tym czasie, postępująca globalizacja, niosąca za sobą znaczące rozszerzenie obszaru działalności przedsiębiorstw, zwiększenie poziomu konkurencyjności na niektórych rynkach, które wymusza coraz bardziej innowacyjne podejście do zarządzania organizacją i minimalizowanie jednostkowych kosztów działalności, itp. Niektórzy jako przyczynę rozwoju systemów ERP w drugiej połowie lat 90-tych XX wieku wskazują nawet tzw. pluskwę milenijną (pamięta jeszcze ktoś to pojęcie?), uzasadniającą konieczność zastąpienia starych systemów, które rzekomo nie potrafiłyby prawidłowo zinterpretować daty powyżej roku 31.12.1999 nowymi, które tego problemu nie miały.

Jakiekolwiek by te przyczyny jednak nie były, nie zmienia to faktu, że z powodu multifunkcjonalności i wymuszonego nią ogromnego poziomu skomplikowania dzisiejszych systemów ERP, ich wdrożenie nie jest tylko czynnością polegającą na zakupie odpowiedniej bazy sprzętowej oraz instalacji i konfiguracji odpowiednich składników oprogramowania. Wdrożenie takie jest skomplikowanym, nierzadko nawet kilkuletnim, procesem polegającym między innymi na dokładnym przemyśleniu wszystkich procesów biznesowych, a nierzadko dostosowaniu wybranych z nich do sposobu działania wdrażanego systemu. W kontekście skomplikowania obecnych systemów ERP dostatecznie wymowny jest fakt, że nawet wśród konsultantów specjalizujących się w doradztwie z zakresu konkretnego systemu praktycznie nie zdarzają się tacy, którzy byliby specjalistami od więcej niż dwóch, góra trzech, powiązanych ze sobą modułów na raz (a w ramach jednego dużego rozwiązania klasy ERP modułów i platform może być nawet kilkadziesiąt).

Jak więc, biorąc pod uwagę co zostało powiedziane powyżej, ma sobie poradzić z wyborem odpowiedniego systemu ERP menadżer (lub grupa menedżerów) przed którym postawiono to ambitne zadanie? Szczególnie w sytuacji, gdy takiego wyboru będzie dokonywał po raz pierwszy w życiu? Jak do większości wyzwań stawianych przed dzisiejszym menedżerem przez rzeczywistość biznesową, tak i do tego najlepiej podejść w sposób zaplanowany i systematyczny. A to oznacza jedno – odpowiednią metodologię.


Następna strona »


Zobacz komentarze do artykułu / 0
Wersja do druku

Przeczytaj również...

Zaloguj się, by dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.

Login
Hasło
Zarejestruj się
Zapomniałem hasła
  Ostatnio komentowane
  Ostatnio na forum
więcej »
strona główna | o serwisie | redakcja | reklama | kontakt