Kto tak naprawdę zarabia na ACTA?

Pięć największych koncernów medialnych zarabia rocznie setki miliardów dolarów na obrocie towarami chronionymi przez prawa do własności intelektualnej. To im tak naprawdę zależy na ustawach i porozumieniach takich jak ACTA. A Time Warner zarabia nawet… na protestach przeciwko ACTA.

Wald Disney Company zarabiał nawet sześć miliardów dolarów rocznie na marketingowej eksploatacji Kubusia Puchatka. Korporacja sprzedawała licencje m.in. firmom Mattel czy Kimberly Clark, które produkowały zabawki czy artykuły papiernicze z wizerunkiem sympatycznego misia. W 2007 roku koncern przegrał batalię sądową ze spadkobiercami firmy, która jako pierwsza odkupiła prawa do wizerunku misia od A.A. Milne, autora książki. Według zawartej umowy Walt Disney Company oddaje obecnie prawowitym właścicielom praw autorskich rocznie 2 procent swoich zarobków związanych z Kubusiem Puchatkiem.

Z kolei koncern CBS zarobił w zeszłym roku ok. 1,6 miliarda dolarów na samym udzielaniu licencji na wykorzystywaniu materiałów, do których korporacja ma prawa autorskie. To CBS ma prawa do nagrań Louisa Armstronga, Franka Sinatry, Elvisa Presleya, Raya Charlesa, Boba Dylana, Aerosmith, Davida Bowie, Kate Bush, Michaela Boltona, a także, z artystów współczesnych, Adele czy do niedawna Beyonce (gwiazda w końcu zdecydowała się z mężem założyć własne wydawnictwo). Każde wykorzystanie utworu tych artystów związane jest z koniecznością wystąpienia o zgodę i zapłatę tantiem.

Przychody CBS w 2010 roku to 14 miliardów dolarów. Szef koncernu, Leslie Moonves, w ciągu ostatnich pięciu lat zarobił blisko 130 milionów dolarów, z czego w samym 2010 roku – 26 milionów.

Time Warner zarabia nawet na protestujących przeciwko ACTA. Symbolem protestujących stała się maska z wizerunkiem Guya Fawkesa, XVII-wiecznego rewolucjonisty. Za maską chowają swe twarze członkowie grupy hakerskiej Anonymous, od których tak naprawdę zaczął się internetowy protest przeciwko ACTA. Protestujący na ulicach także często posługują się maską Fawkesa.

Taką samą maskę nosił główny bohater filmu V jak Vandetta, wyprodukowanego w 2006 roku przez Warner Brothers. Warner zastrzegł prawa do jego wizerunku i obecnie od każdej maski pobierana jest opłata licencyjna. A że od czasów wybuchu protestów maska jest najlepiej sprzedającym się gadżetem na Amazonie, Time Warner zarobił już na niej… 28 milionów dolarów.

Więcej w materiale na serwisie Platine.pl.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x