Dyskietka wiecznie żywa?

Napędy dysków elastycznych już dawno odeszły do historii – ale nie w ZUS, który wymaga ich do umożliwienia składania rozliczeń przedsiębiorcom.
Problem tkwi w ZUS, który używa dyskietek w przekazywaniu informacji do płatników i oczekuje, że dane od przedsiębiorców także dotrą do niego na takim nośniku.

Dyskietka jest między innymi medium dla klucza elektronicznego umożliwiającego korzystanie z Płatnika. Co roku trzeba też odnawiać certyfikat dający prawo do przesyłania danych do ZUS – i w tym wypadku jest to możliwe tylko i wyłącznie przy użyciu dyskietki.

„Rzeczywiście, płatnicy muszą na dyskietce składać wniosek o wydanie lub odnowienie certyfikatu” – przyznaje Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS.

Przedsiębiorcy, którzy kupują nowe komputery mają więc często problemy – w aktualnych konstrukcjach stacja dysków nie jest już montowana. Częściowym ratunkiem staje się tworzenie napędów wirtualnych, ale nie sprawdzają się one we wszystkich wypadkach.

ZUS zasłania się przepisami, wskazując na rozporządzenie z 3 lipca 2001 w sprawie warunków, jakie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie dokumentu elektronicznego poprzez teletransmisję danych.

Poprawy można spodziewać się od 21 lipca bieżącego roku, kiedy to zmieni się tryb uzyskiwania nowych certyfikatów: płatnicy będą mogli korzystać z usług kwalifikowanego centrum certyfikacji. Wygaśnie także konieczność odnawiania ich co roku za pośrednictwem dyskietki.
„O sposobie uzyskania i przechowywania kluczy do certyfikatów kwalifikowanych będzie decydowało dane centrum i każdy płatnik będzie sam decydował, z którego centrum będzie korzystał” – informuje ZUS o kolejnym kroku reformy: od 20 lipca 2008 płatnicy będą zobligowani do korzystania z kwalifikowanego centrum certyfikacji.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x